Być jak Leonardo da Vinci czyli jak odkryć i pielęgnować swój potencjał

Art i styl Styl I Harmonia Twojej Przestrzeni

ÔÇ×Gdy ju┼╝ posmakowa┼ée┼Ť lotu, zawsze b─Ödziesz chodzi─ç po ziemi z oczami utkwionymi w niebo, bo tam w┼éa┼Ťnie by┼ée┼Ť i tam zawsze b─Ödziesz pragn─ů┼é powr├│ci─ç.ÔÇŁ

Leonardo da Vinci

Najbardziej niezwyk┼éa, oryginalna, utalentowana i znacz─ůca posta─ç Renesansu. Fuzja ponadprzeci─Ötnego intelektu, niesko┼äczonej wyobra┼║ni, ciekawo┼Ťci dziecka i pracowito┼Ťci. Geniusz, kt├│ry nigdy nie chodzi┼é do szko┼éy. Bardzo przystojny m─Ö┼╝czyzna, oryginalny, wszechstronnie utalentowany. Malarz, scenograf teatralny,
rze┼║biarz, projektant ubior├│w, architekt, rysownik, botanik, poeta, muzyk, filozof, matematyk, in┼╝ynier, fizyk, geolog, anatom, wynalazca, odkrywca, badacz, teoretyk wojskowy, je┼║d┼║ca, a tak┼╝e kucharz, humorysta i gaw─Ödziarz. Zajmuj─ůcy si─Ö na r├│wni szeroko poj─Öt─ů sztuk─ů jak i wieloma dziedzinami nauki.

Wyr├│┼╝niaj─ůcy si─Ö w szarym t┼éumie kolorowym, wyrafinowanym strojem kroczy przez Florencj─Ö zanurzony w my┼Ťlach ze swoim szkicownikiem. Bacznie przygl─ůda si─Ö ludziom, sytuacjom, miastu. Gdy co┼Ť go szczeg├│lnie zaciekawi robi notatki, szkice. P├│┼║niej powstanie z tego kolejny wynalazek lub dzie┼éo sztuki. Kupuje ptaki w klatkach od handlarzy i wypuszcza je na wolno┼Ť─ç. Jawi si─Ö jak istota z innego wymiaru dziwnym zrz─ůdzeniem losu spaceruj─ůca ulicami XV-sto wiecznej Italii.

Leonardo przyszed┼é na ┼Ťwiat 15 kwietnia 1452 w niewielkim miasteczku Vinci po┼éo┼╝onym na terenie dzisiejszej Toskanii. Od nazwy miejsca urodzenia wzi─ů┼é si─Ö jego przydomek Leonardo da Vinci czyli Leonardo z Vinci.
By┼é owocem przelotnej znajomo┼Ťci notariusza Ser Piera Frosino i 16-sto letniej Cateriny, sieroty lub te┼╝ jak podaj─ů niekt├│re ┼║r├│d┼éa niewolnicy z Bliskiego Wschodu.

Dzieci┼ästwo sp─Ödzi┼é na wsi, w bliskim otoczeniu natury. Z pewno┼Ťci─ů to ukszta┼étowa┼éo w nim zami┼éowanie do przyrody, p├│┼║niejszy wegetarianizm oraz zmys┼é bacznej obserwacji zjawisk natury.

Jako nie┼Ťlubne dziecko Leonardo nie pobiera┼é nauk w spos├│b konwencjonalny, a zatem nie m├│g┼é zosta─ç notariuszem jak ojciec czy te┼╝ kszta┼éci─ç si─Ö na uniwersytecie w innej dziedzinie. Pozycja syna z nieprawego ┼éo┼╝a wbrew pozorom dawa┼éa mu wi─Öksz─ů niezale┼╝no┼Ť─ç w eksperymentalnym i intuicyjnym poznawaniu ┼Ťwiata. Finalnie okaza┼éo si─Ö bardziej korzystne dla jego niezwyk┼éego umys┼éu. To, ┼╝e nie musia┼é uczy─ç si─Ö wed┼éug okre┼Ťlonych regu┼é i schemat├│w nie ogranicza┼éo jego geniuszu i kreatywno┼Ťci.

Gdy ojciec zauwa┼╝y┼é zdolno┼Ťci rysunkowe Leonarda odda┼é go na przyuczenie do pracowni florenckiego z┼éotnika i malarza Andrei del Verrocchio. Tam te┼╝ nauczy┼é si─Ö podstaw malarstwa i zdobnictwa, a ca┼éa reszta jego osi─ůgni─Ö─ç to jego w┼éasna praca, ogromny zapa┼é i niez┼éomno┼Ť─ç do poznawania wszystkiego, co go otacza┼éo.

ÔÇ×Dawno ju┼╝ temu zauwa┼╝y┼éem, ┼╝e ludzie osi─ůgni─Ö─ç rzadko kiedy siadaj─ů z za┼éo┼╝onymi r─Ökami i pozwalaj─ů aby rzeczy im ÔÇ×si─Ö zdarza┼éyÔÇŁ. To oni wychodz─ů na zewn─ůtrz i zdarzaj─ů si─Ö rzeczom.ÔÇŁ

Leonardo da Vinci

Leonardo jest archetypem potencja┼éu cz┼éowieka daj─ůcym nam wyobra┼╝enie do czego jeste┼Ťmy zdolni.
Ale jak dzi┼Ť ka┼╝dy z nas mo┼╝e by─ç kreatywnym i genialnym jak mistrz Leonardo?
Jak mo┼╝emy odblokowa─ç drzemi─ůce w nas dary? Jak zwi─Ökszy─ç nasz─ů kreatywno┼Ť─ç?
Czego możemy nauczyć się od tego człowieka Renesansu?
Michael J. Gelb zainspirowany przez t─ů jedn─ů z najwi─Ökszych dusz w historii,
napisa┼é praktyczny poradnik pt.:ÔÇŁMy┼Ťle─ç jak Leonardo da Vinci. Siedem krok├│w do
genialno┼Ťci.ÔÇŁ Jak pisze autor we wst─Öpie do ksi─ů┼╝ki: ÔÇ×To jest zaproszenie do oddychania ┼Ťwietlistym powietrzem, odkrycia ognia w ┼Ťrodku serca i duchowego rozkwitu.ÔÇŁ

Oto siedem zasad ┼╝ycia w stylu Leonarda:

1.Curiosita (Ciekawo┼Ť─ç)
Nienasycona ciekawo┼Ť─ç ┼╝ycia i nieugaszone pragnienie ci─ůg┼éej nauki.
Postawa pe┼éna otwarto┼Ťci i ciekawo┼Ťci dziecka, kt├│re z wielkim entuzjazmem
poznaje, zadaje mnóstwo pytań. Leonardo stawiał sobie pytania, kwestionował
zastałe odpowiedzi i szukał własnych.

2.Dimostrazione (Eksperyment)
Konsekwetne sprawdzanie wiedzy drog─ů do┼Ťwiadcze┼ä, wytrwa┼éo┼Ťci i gotowo┼Ťci uczenia si─Ö na b┼é─Ödach.
Poznawanie poprzez eksperymenty, w┼éasne do┼Ťwiadczenia. Wyci─ůganie wniosk├│w
z popełnionych błędów.

3.Sensazione (Zmysły)
Nieustanne wyostrzanie zmysłów, zwłaszcza wzroku, jako metoda wzmocnienia doznań.
Pracuj─ůc ze wszystkimi swoimi zmys┼éami jeste┼Ťmy wra┼╝liwsi i coraz pe┼éniej odbieramy rzeczywisto┼Ť─ç. Zwi─Öksza to nasze mo┼╝liwo┼Ťci sensualne i ubogaca palet─Ö wszelkich dozna┼ä.

4.Sfumato (Rozmycie, przydymienie, zamglenie, ÔÇ×rozp┼éywaj─ůcy si─Ö we mgleÔÇŁ)
Gotowo┼Ť─ç do zaakceptowania wieloznaczno┼Ťci, paradoksu i niepewno┼Ťci.
Sfumato w malarstwie oznacza delikatne poci─ůgni─Öcia p─Ödzla, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e namalowany pejza┼╝ jest jakby zamglony, rozmyty, niejednoznaczny.
Podobnie jak wyraz twarzy Mona Lisy, który może wyrażać wiele nawet sprzecznych emocji, pozostawia przestrzeń dla wyobraźni i własnej interpretacji.

5.Arte/Scienza (Sztuka/Nauka)
Dochodzenie do r├│wnowagi pomi─Ödzy nauk─ů a sztuk─ů, logik─ů a wyobra┼║ni─ů. My┼Ťlenie ÔÇ×ca┼éym m├│zgiemÔÇŁ.
Podkre┼Ťlenie znaczenia rozwijania jednocze┼Ťnie dw├│ch p├│┼ékul m├│zgowych, zar├│wno lewej analitycznej i racjonalnej jak i prawej odpowiadaj─ůcej za tw├│rczo┼Ť─ç, intuicj─Ö i uczucia.

6.Corporalita (Cielesno┼Ť─ç)
Kszta┼étowanie wdzi─Öku, obur─Öczno┼Ťci, kondycji fizycznej i postawy cia┼éa.
Dbanie o sprawno┼Ť─ç i pi─Ökno postawy cia┼éa nie tylko warunkuje zdrowie fizyczne i psychiczne, ale tak┼╝e rozwija m├│zg. Taniec, gimnastyka czy praktykowana przez Leonarda ┼╝onglerka to ─çwiczenie koordynacji ruchowej i dbanie by wspania┼éy duch zamieszkiwa┼é sprawne i pi─Ökne cia┼éo.

7.Connessione (Po┼é─ůczenie, sp├│jno┼Ť─ç)
Poznanie i zrozumienie wi─Özi ┼é─ůcz─ůcych wszystkie rzeczy i zjawiska. My┼Ťlenie systemowe.
ÔÇ×Wszystko po┼é─ůczone jest ze wszystkimÔÇŁ ÔÇô tak uwa┼╝a┼é Leonardo i ta zasada ┼é─ůczy i zespala wszystkie poprzednie.

Talent nawet najwi─Ökszy potrzebuje rozwijania go i pracy nad nim. Samopoznanie i u┼Ťwiadomienie sobie jak wielowymiarow─ů jeste┼Ťmy istot─ů jest punktem wyj┼Ťcia do pracy nad sob─ů. Niezwykle wa┼╝na jest r├│wnowaga, tak pomi─Ödzy p├│┼ékulami m├│zgowymi, jak pomi─Ödzy aktywno┼Ťci─ů psychiczn─ů jak i fizyczn─ů.

Bardzo istotna jest otwarto┼Ť─ç i wyj┼Ťcie poza ÔÇ×szufladkiÔÇŁ, w kt├│re zazwyczaj podczas edukacji szkolnej jeste┼Ťmy wt┼éaczani. Negatywna ocena czy komentarz nauczyciela, rodzica czy r├│wie┼Ťnik├│w mo┼╝e skutecznie odwie┼Ť─ç od jakiej┼Ť dziedziny sztuki, sportu czy nauki. Tutaj potrzebna jest owa ciekawo┼Ť─ç dziecka i na pocz─ůtku bardziej ch─Ö─ç zabawy. Gdy podchodzimy do nowych obszar├│w bardziej na luzie, bez wielkich oczekiwa┼ä i za┼éo┼╝e┼ä. Gdy lubi─Ö ┼Ťpiewa─ç nie znaczy, ┼╝e moim celem jest wyst─Öp w La Scali. Gdy chc─Ö zacz─ů─ç malowa─ç, nie musz─Ö mie─ç zaraz wernisa┼╝u i poklasku.
Gdy chcę popracować z ciałem, nie startuję od razu w maratonie czy nie zaczynam od stania na głowie w jodze.

Warto obserwowa─ç siebie i odczu─ç czy dana czynno┼Ť─ç czy aktywno┼Ť─ç wznosi nas, czy daje nam czyst─ů rado┼Ť─ç i spe┼énienie. Nie por├│wnujemy si─Ö z innymi, bo ka┼╝dy jest zupe┼énie inny. Dla jednego sukcesem b─Ödzie wytrwanie z prostym kr─Ögos┼éupem w siadzie skrzy┼╝nym 5 minut, a dla innego godzina w pozycji kwiatu lotosu.
Dobrym pomys┼éem jest pr├│bowanie nowych aktywno┼Ťci, wychodzenie ze stref gdzie czujemy si─Ö pewnie i komfortowo. Pozostaj─ůc w takiej otwarto┼Ťci mo┼╝emy odnale┼║─ç si─Ö w aktywno┼Ťciach, o kt├│re zupe┼énie by┼Ťmy si─Ö nie podejrzewali.

A ka┼╝da nowa umiej─Ötno┼Ť─ç otworzy nam furtk─Ö do kolejnej. Przy rozpoznawaniu co ÔÇ×jest dla nasÔÇŁ bardzo pomocne jest obserwowanie swoich reakcji na inspiracje p┼éyn─ůce z zewn─ůtrz. Gdy serce mocniej zabije gdy obserwujemy nowe kroki tanga, kt├│rych nauczy┼éa si─Ö przyjaci├│┼éka czy przepi─Ökne makramy, kt├│re kto┼Ť prezentuje w sieci, a mo┼╝e szachy czy robotyka. Warto za tym pod─ů┼╝y─ç bo by─ç mo┼╝e odnajdziemy si─Ö w tym i spe┼énimy.

W m├│zgu ca┼éy czas powstaj─ů nowe po┼é─ůczenia, im wi─Öcej tw├│rczych aktywno┼Ťci b─Ödziemy podejmowa─ç tym lepiej, na wy┼╝szych obrotach b─Ödzie on funkcjonowa┼é. Ogromnie istotne jest tak┼╝e przebywanie w Naturze, obserwacja, wyostrzanie zmys┼é├│w. Wspaniale by┼éoby te┼╝ mie─ç wok├│┼é ┼╝yczliwych ludzi, kt├│rzy doceni─ů Tw├│j najmniejszy cho─çby sukces i poprzez sw├│j entuzjazm zach─Öc─ů do dalszych dzia┼éa┼ä.

Istot─ů spu┼Ťcizny Leonarda jest pokonywanie ciemno┼Ťci i strachu – m─ůdro┼Ťci─ů i ┼Ťwiat┼éem. Jego poszukiwania prawdy i pi─Ökna zwi─ůza┼éy ze sob─ů sztuk─Ö i nauk─Ö nierozerwalnym w─Öz┼éem. Dzisiaj w czasach gdy powoli wychodzimy z ery ÔÇŁw─ůskiej specjalizacjiÔÇŁ, etykietkowania : umys┼é ┼Ťcis┼éy, humanista, informatyk, sportowiec etc. Leonardo da Vinci jest latarni─ů ja┼Ťniej─ůc─ů pe┼énym ┼Ťwiat┼éem, przypominaj─ůc─ů nam, co znaczy by─ç stworzonym na podobie┼ästwo Stw├│rcy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Art i styl Styl I Harmonia Twojej Przestrzeni

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Art i styl Styl I Harmonia Twojej Przestrzeni

Nasze Prace

Stylowy Blog Kategorie

Art i styl Styl I Harmonia Twojej Przestrzeni

Najnowsze Publikacje

Art i styl Styl I Harmonia Twojej Przestrzeni
Analiza Feng Shui

Analizy
Feng Shui

Zharmonizuj przestrze┼ä ┼╝yciow─ů

Aran┼╝acje Wn─Ötrz

Zharmonizuj przestrze┼ä ┼╝yciow─ů

Art School

Zaj─Öcia malarskie dla dzieci

- Murale - Malarstwo Ścienne